Isnin, 3 September 2012

raye3x..

assalammualaikum...salam sejahtera...
aku xtahu le aku ade ke idak follower, ade ke nk bc ape yg aku tuliskn...kalo xde pon xpe...sbb ape yg aku tuliskn kt sini hy sekadar luahan perasaan jer, xlebih dr itu...

Agak lame jugak aku xmenulis kt sini...maklum le bz sket.. ramadhan dah berlalu, sebagai ibu mengandung, cabaran semasa berpuasa dengan perut memboyot agak mencabar...mane xnye, ape yg dimakan sewaktu sahur adakalanya muntah semula...mcm sia2 aje ape yg dimakan tue...tp, tulah dugaan yg harus ditempuhi...dan kita harus kuat menghadapinya sebagai insan bergelar muslimah. Allah dah janjikan bnyk pahala buat kita...so, ape yg aku buat setiap kali bersahur, xkiralah sama ada muntah atau tidak, pd akhir sebelum memberus gigi, isalah aku mkn kurma sebanyak 7 biji. Kadang2 xsampai pon 7 biji, tp kurma tetap mkn jugak..Alhamdulillah, walaupon perut kosong kerana apa yg di makan keluar semula, aku masih mempunyai tenaga untuk meneruskan puasa. Alhamdulillah, puasa aku penuh tahun nie. xpayah dah nk fikir ganti puasa.

Baby pulak, alhamdulillah, sihat walafiat kt dlm perut nie...Allah pelihara dia...result darah pon bersih aje, xde apa2 masalah melainkan aku pny bp(blood preasure) yg agak naik sket..(mana xnye, aku maleh mkn ubt darah tggi tu, takut effect kt baby-baby kecik).. yg lain, xde pape masalah, air ketuban cukup dan kencing manis pon tetibe aje hilang..Sememangnya Allah lebih mengetahui atas setiap suruhanNya itu. PAsti ada hikmah yg tersembunyi disebalik setiap ibadah yg kita lakukan. Aku telah melihat KekuasaanNya dengan berpuasa...babyku sihat walafiat dan aktif..

Maka setelah sebulan berpuasa, kite pon rayelah kn? Seronok ke raya? Entah la...aku xpasti...rasanya hari raya hy utk bebudak aje...kemanisan berhari raya pd aku dah xde lg...sbb aku dah sebatang kara dah...menumpang kasih pd keluarga sebelah mertua. HAri raya pd aku hy utk suami dan ank aku aje..Biarlah mereka berasa seronok berhari raya. Aku, hy boleh mengenangkn memori2 indah yg pernah ada semasa aku mempunyai saudara mara, ibu bapa dan adik beradik. 2 hari sebelum raya, aku ade pegi ziarah kubur arwah abah...Aku xpernah lupa utk kesana...alhamdulillah suamiku mahu mengikut kehendakku ke kubur. Mungkin hari raya Aidiladha yg bakal menjelang nanti aku xdapat ziarah kubur abah, sbb aku d jangka bersalin seminggu sebelum raya haji itu nanti..

Masa otw nk balik tu, aku tgok, rumah kampung yg suatu ketika dulu menjadi tempat sepermainanku, telah tiada. Rumah papan bertiang itu dah d gantikan dengan rumah batu moden. Dari situ aku tahu, tempatku bkn lg sana.. yg tinggal hylah kenangan..kenangan dimana aku pernah membesar disitu, bermain congkak dibawah rumah, tgok opah dan tok mengacau dodol dan membakar lemang dibawah rumah, dan kenangan arwah abah tido di atas pangkin bwh rumah tu smbil ditiup angin sepoi2 bahasa...semuanya hanya tinggal kenangan sahaja sekarang. Kenangan yg xmgkin aku lupakan, sampai bila2...

HAri raya...
Aku seperti biasa akan berada di rumah mertua. hy itu yg aku ada skrg. Tahun ni, aku xbalik rumah mak. Mak pon xtelepon aku bertanya khabar, jauh sekali mengajak aku pulang berhari raya. Sehingga entry ini ditulis, raya telah masuk mggu ke-3...Nampak sungguh aku telah dipinggirkan. Kalau membenci aku skalipon, apa slah cucu mak yg sorang ni...mak pernah menjaganya sejak dia masih baby lg...xknlah xde sekelumit pun perasaan sayang mak pada anakku ini.. Benci aku xpe, tp tolonglah jgn benci anakku itu...itu cucu mak dan juga kesayangan arwah abah dahulu..KAlau pun mak xnak telefon hp yong, mak boleh telefon rumah, kn? sbb telefon rumah tu mmg xde org lain yg angkat melainkn cucu mak yg sorang nie aje...
Adik aku yg perempuan itu pon xde jugak nk telepon aku. Padahal, aku dgn die agak rapat dulu... Aku paham, sudah tentulah dia termakan apa yg mak ckpkn, sbb dia berpantang pon emak yg jaga... so, dah tentulah dia terhutang budi dan dgr cakap emak. Aku ingat lg, post die d fb, yg die bersyukur ada emak utk dipeluk di pg hari raya....aku??

Sungguh, setiap kali aku menulis di blog ini, air mata pasti akan mengalir..aku ingat aku ckp kuat dan tabah utk menghadapi semua ini, tp sebenarnya aku tewas juga pd perasaan sedih ini.. Aku ada bg sms pd nyah bertanya, dia balik raya ke negeri 9 bile, kalau balik kl, bgtahulah aku, sbb aku planning nk g tgok khalif d kl, sbb aku mmg xnk balik berhari raya d rumah emak. Aku sememangnya tersangat berkecil hati dengan sikap emak selama ini.

Kandunganku sudah mahu masuk 8 bulan..aku pun buat persiapan ala kadar aje...yg mana aku ingat, aku buat. xde org pon yg memberi panduan semula utk aku buat persiapan.. mertuaku kate die nk jaga masa aku berpantang, tp entahle, aku xmengharap sangat sbb masa anakku dulu, tukar pampers pon die xtahu...harap aku bleh sihat dalam masa 2 mggu dr tarikh operation itu pon dah cukup bagus. Aku xmengharapkan sesiapa  melainkn diri sendiri utk menguruskan baby ini nanti. Doakan aku terus tabah berjuang dalam kehidupanku.. dan semoga aku selamat semasa melahirkan puteriku ini nanti...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan